img +36703635060
img bejelentkezes@koncsekgyogytornasz.hu
img Kölcsey utca 13., Szeged, 6720
Te mennyire vagy légzéstudatos?

Te mennyire vagy légzéstudatos?


Emberrel, testtel, tartásal, mozgással foglalkozó szakemberek egy igen szűk rétegében ma már elképzelhetetlen bármilyen munka a légzés optimalizálása nélkül.


Jómagam tanultam erről gyógytornászként, egyetemi oktatói munkám során az egyik fő területem volt. A legtöbb manuális kezelés használja a légzéstechnikát szöveti “lazításhoz”. Saját testem formálása az idegrendszer mélyebb megismerése felé fordított, ekkor, mint az idegrendszer harmonizálásának egyik fő eleme, kezdtem komolyabban a légzéssel foglalkozni. TestSzobrász tanulmányaim és munkám során pedig ez még inkább kiteljesedett, hiszen ahogyan Ida Rolf mondta “A test szilárd anyag, a lélegzet köré tekerve”. Napjainkban Lakatos Péter munkásságát követve a tudományos tanokban mélyülök, melyek immáron evidenciákkal is igazolják, amit a mindennapi gyakorlati munka során tapasztal az ember. A jógagyakorlásommal pedig megint kap egy új árnyalatot, ez az immáron 18 éves tanulási folyamat.

Miért írtam le mindezt? Hogy elhidd, amit írok. A LÉGZÉSED fejlesztened kell! Ebben az aktuális járványügyi helyzetben pedig elképesztően profitálhatsz belőle.


Milyen az optimális légzés?

A légzésnek általánosságban véve három szintje van. Az első olyan halk légzés, amelyet a melletted álló nem hall meg. A második szint az olyan halk légzés, amelyet te sem hallasz meg. A harmadik pedig az olyan halk légzés, amelyet nem is érzel. (Chris Peri, idézi McKeown,2017: A légzés ereje c. könyvében).

Ha konkrétabb szeretnék lenni: kellően lassú, az orron át történik, fő izomként a rekeszizmunkat használva, de mégis 3 dimenzióban. Nem könnyű, de mint minden, fejleszthető.

Miért jó, ha optimális a légzésed?

  • Az orrod fantasztikusan jól előkészíti a belélegzett levegőt. Felmelegíti, párásítja, megszűri, baktérium és csírölő hatással bír, továbbá a legjobb módon oszlatja el azt az alsó légutakban.
  • Ideálisabb lesz az O2 – CO2 szinted, ami nélkülözhetetlen a sejt anyagcserétől kezdve, a “cukoranyagcserén” át, az idegrendszeri paraszimpatikus (lazító, regeneráló,nyugtató hatás) hatásig;

Gondoltad volna, ahogyan a legtöbb civilizált ember túlfogyasztásban / túlevésben ugyanúgy túllégzésben szenved? A túl sok kalóriabevitel sem jó, a túllégzésnek is inkább negatív hatása lesznek.


  • A testtartásod is változni fog, ugyanis a funkció meghatározza a struktúrát. Ha például te krónikus szájlégző vagy a fejed helyzete, nyaki szakaszod, arcod formája egészen más lesz, mintha az orrodon át lélegzenél. Gyerekeknél lehet ezt a legjobban tetten érni.
  • ha a légzésre elsődlegesen a rekeszizmod használod csökkenhet a deréktáji panaszod, és még a nyak-, vállfájásod enyhülhet. Miért? A rekeszizom az ágyéki gerinc szempontjából egy stabilizáló izom is lehet, márpedig, gyakran az instabilitás áll a legtöbb derékpanasz hátterében. Ha pedig a nyak, váll, mellizmad nem kell légvételre használnod (nem erre vannak kitalálva), nem lesznek túlterheltek, jó eséllyel nem fognak panaszt okozni

És ehhez képest mit látsz az utcán, ha futó emberekkel találkozol, mi történik egy csoportos tornán / edzésen, vagy akár te magad, hogyan lélegzel? Nyitott szájak mindenhol.

Nagyon jó, ha erős vagy, jó az állóképességed, mobilitásod ideális, de jó lenne, ha közben egészséges is lennél. Az pedig az optimális légzéssel kezdődik!

Mit lehet tenni?

Ma már számos könyv, különböző mélységű elérhető a témában (katt: 1 , 2.) kezdésnek hasznos lehet. Ha szeretnél online, de mégis egyénre szabottan dolgozni ajánlom Legyél Energikus & Egészséges kurzusom, melynek alappillére a légzés. Ha pedig gyökeres változást tervezel és a leghatékonyabb szeretnél lenni, akkor TestSzobrász® és TestMozgás óráim a neked valók, a komolyabb munka előtt, kötelezettségmentes, 30 perces konzultációmat tudom javasolni. Felmerülő kérdés esetén keress bizalommal: +36703635060 / koncsekgyogytornasz@gmail.com

Szerző: Koncsek Krisztina (gyógytornász, TestSzobrász® , egészségtan tanár, erőnléti edző).

Képek forrása: https://www.instagram.com/saraillamas/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..