img +36703635060
img bejelentkezes@koncsekgyogytornasz.hu
img Kölcsey utca 13., Szeged, 6720
Újévi fogadalmak – hogyan kezdjünk el mozogni, ha eddig nem tettük.

Újévi fogadalmak – hogyan kezdjünk el mozogni, ha eddig nem tettük.

Az új esztendő kezdete mindig  jó lehetőség arra, hogy változtassunk. Ez vonatkozhat az életmódunkra is. Klasszikus a kép, hogy a konditermek január elsejével tele lesznek, azonban érdemes ezt is okosan tenni, ha valóban hosszabb távon tervez ember.

Mit tegyünk, ha okosan szeretnénk többet mozogni?

Több lehetőség merül fel, attól függően, hogy milyen állapotban vagyunk, van – e ismert betegségünk, esetleg gyanúnk rá, mikor végeztünk rendszeresen testmozgást, hány évesek vagyunk stb.

  1. Első lépésként érdemes a háziorvost felkeresni. Egy nagy labort, és legalább egy vérnyomásmérést kérni. Ha az eredményekből az derül ki, hogy szükség van további kivizsgálásra, majd ő tovább küld. Ha itt minden rendben találtatik, ugorjunk a 4. pontra.
  2. Ha ismert, gyógyszeresen kezelt betegségünk van (vérnyomás probléma, cukorbetegség stb.), akkor keressük fel a kezelőorvosunk és egyeztessünk vele. Itt is érdemes megnézetni az ide vonatkozó labor paramétereket, ugyanis a rendszeres testmozgás kedvező irányba befolyásol számos értéket (pl.: vércukor szint, vérzsírok stb.). Így láthatóvá válik a változás és később ez alapján az orvos könnyebben tud a gyógyszerezésen változtatni (remélhetőleg csökkenteni). Ha ezt kipipáltuk, ugorjunk a 4. pontra.
  3. Ha gyanúnk van, hogy van valamilyen panaszunk, pl.: régóta fáj a nyakunk, nem múlik, esetleg rosszabbodik az állapot, szakorvoshoz kell fordulni, s az eredményekkel mehetünk majd gyógytornászhoz. DE akkor menjünk, mert sokat tud segíteni!
  4. És végül, de nem utolsó sorban mindenképpen menjünk el egy gyógytornászhoz, aki felméri a mozgatószervrendszer fukcionális állapotát, rávilágít hiányosságokra és segít, ha vannak már panaszok. Ha túlsúlyunk van, soha nem mozogtunk, vagy ismert betegségünk van (pl.: porckorongsérv, gerincferdülés, magas vérnyomás, műtétek utáni állapot stb.) akkor pedig csak vele kezdjük el a mozgást!

img_7079

(Megj.: nincs illúzióm, ismerem a magyar egészségügyi helyzetet, a magánrendeléseket tudom javasolni.)

Mi történhet, ha nem “okosan” kezdünk neki az aktívabb életnek?

Egy egyszerű példa, hogy lássuk, értsük, miért is fontos ez. Judit átlagos magyar 40 -es nő, mindenféle panasz nélkül (már lehet, hogy nem is átlagos, mert ilyen szinte nincs is) úgy dönt, hogy az új évben futni fog. A netet böngészve talált egy tervet is hozzá, és elkezdi. Nem túlsúlyos, de soha nem sportolt, ügyintéző egy bankban. Elkezdi, és 2 hét múlva elkezd fájni a sípcsontja, majd a csípője, térde, végül a dereka … még erőlteti kicsit, lévén sok helyen hallja a “fájdalom a barátunk”. De kénytelen lesz feladni, mert már a Voltaren krém sem segít. Két hét után abbahagyja a futást.

Mi történhetett?

Juditnak mondjuk volt egy enyhe talp boltozat problémája, gyengék a medence környéki tartó izmok (stabilizátorok), 1-1 izomcsoportja inaktív, és mint az emberek legtöbbjének van valamilyen gerincet érintő problémája, ami a gyenge törzsizomzat végett a futásra nem jól reagált, gyakorlatilag az összes ízületét nem megfelelően terhelte. Mindezt mondjuk nem megfelelő cipőben és futótechnikával.  Ez tényleg csak egy egyszerű, de annál tipikusabb történet. (Ez csak fikció, száz kimenetele lehet a dolognak).

Ha ehhez még adódik túlsúly, ismert mozgatószervrendszeri probléma a történet még cifrább és még rosszabb kimenetelű lehet.

Mit lehetett volna tenni?_mg_9252

Érdemes lett volna felkeresni egy gyógytornászt, aki egy részletes állapotfelmérés eredményét figyelembe véve az alábbiakat javasolhatta volna:

  • manuális technikák alkalmazása a talált eltérések korrekciójára;
  • rendszeres korrekciós gyógytorna, rövidebb – hosszabb ideig az állapot függvényben;
  • gyógytornász által vezetett tréning program;
  • javaslat más sporttevékenységre (sajnos van, akinek valóban nem javasolt a futás).
  • ha a gyógytornász munkája véget ér, a programban következhet: egy jól képzett edzővel, a gyógytornász javaslatait figyelembe véve célzott tréning;
  • végül, ha mindenáron a futás a cél, futótechnika elsajátítása erre megfelelően képzett edzővel;
  • javasolt továbbá félévente kontroll a gyógytornásznál.

Végig gondolva, ez kicsit “macerásabbnak” tűnhet, de hosszabb távon csak nyerni tudunk vele. Nyerni időt, energiát, pénzt és végül, talán a legfontosabbat: egészséget!

Koncsek Krisztina

Gyógytornász, egészségtan tanár

NEKED VAN MÁR GYÓGYTORNÁSZOD?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.